Materiały zebrała i opracowała:
mgr Katarzyna Kowaluk – nauczyciel, logopeda
w SOSW w Wąsoszu
play youtube,
play youtube,
xvideos,
xhamster,
xvideos,
xporn,
hentai,
xnxx,
sex việt,
Capital one.com,
Hentai haven,
henti,
Tamaño hoja carta,
sex viet,
Petro yuan,
xinh,
Translate to irish gaelic,
youpor,
jav Sex,
porn,
I. Porady ogólne
Co rodzice i opiekunowie powinni wiedzieć
o rozwoju mowy dziecka?
Mowa w życiu człowieka stanowi podstawowe narzędzie w komunikowaniu się , zdobywaniu informacji oraz w nawiązywaniu kontaktów. W dużej mierze wpływa na tempo i zakres jego rozwoju. Prawidłowo rozwinięta mowa ustna stanowi podstawę nauki czytania i pisania. Jest więc jednym z warunków odnoszenia przez dziecko sukcesów w nauce szkolnej.
Kilka słów o rozwoju mowy.
Mowa właściwa pojawia się po okresie melodii ( 0-1 r ż.) dzieli się na dwa etapy: początkowy – etap wyrazu (ok.1-2r.ż) i kolejny- etap zdania( 2-3r.ż.). Prawidłowo rozwijające się dziecko w ciągu 2. i 3. r.ż. staje się istotą mówiącą, która potrafi komunikować się z ludźmi za pomocą mowy dźwiękowej . Mowa ta nie jest jednak jeszcze doskonała, niektóre dźwięki(głoski) dziecko nadal wypowiada niedokładnie, zniekształca je, zastępuje innymi lub je opuszcza ( okres swoistej mowy dziecięcej-3-7 r.ż.).
Wszystkie wymienione nieprawidłowości powinny ustąpić
w 5-6 roku życia przed pójściem dziecka do szkoły.
Niestety rozwój mowy nie zawsze przebiega równomiernie i zgodnie ze wskaźnikami z podręczników logopedycznych. Zdarza się, że dziecko z trudem wypowiada pojedyncze słowa, gdy powinno już mówić zdaniami, nie realizuje dźwięków ( głosek), którymi już dawno posługują się jego rówieśnicy. Zwykle jest to wynikiem opóźnienia rozwoju niektórych funkcji organizmu lub niedojrzałości narządów artykulacyjnych. Bywa też, że mowa pojawia się później w związku z ogólnym opóźnieniem rozwoju.
Często trudności w mówieniu wiążą się z opóźnieniem w rozwoju intelektualnym. Wszystkim tym dzieciom, bez względu na to jaka jest przyczyna ich trudności, można pomóc. Likwidując całkowicie wady lub poprawiając wyrazistość ich mowy, bogacąc słownik i rozwijając ich rozumienie mowy. Każde dziecko bez względu na swoje możliwości intelektualne powinno otrzymać wsparcie logopedyczne nie tylko od specjalistów – logopedów, nauczycieli, ale także od swych opiekunów i rodziców. Dlatego też rodzice, opiekunowie przygotowałam Wam pomoc , którą można wykorzystać do ćwiczeń z dziećmi w domu.
Rady
Rodzicu:
- Rozmawiaj często ze swoim dzieckiem.
- Nie mów za dziecko. Kiedy nie może czegoś powiedzieć, pomóż mu ( podrzuć słówko, zdanie), ale też nie wymuszaj na nim tego, nie ponaglaj.
- Czytaj mu bajki, opowiadajcie je wspólnie.
- Używaj poprawnej polszczyzny, nie spieszczaj, nie mów jak dziecko
- Wykonuj proste ćwiczenia narządów artykulacyjnych, np. przy codziennych czynnościach (np. mycie się, zabawa).
- Baw się z dzieckiem, w czasie zabawy naśladuj różne odgłosy przyrody, techniki, zadawaj pytania, opisuj ludzi, przedmioty, opowiadaj różne historie.
- Zachęć do „ pracy logopedycznej” rodzeństwo dziecka.
- Rozwijaj słuch dziecka.
- Pracuj nad oddechem dziecka
Czytaj także: