Poradnik Logopedyczny dla rodziców cz. I

Materiały zebrała i opracowała:
mgr Katarzyna Kowaluk – nauczyciel, logopeda
w SOSW w Wąsoszu

I. Porady ogólne

Co rodzice i opiekunowie powinni wiedzieć
o rozwoju mowy dziecka?

Mowa w życiu człowieka stanowi podstawowe narzędzie w komunikowaniu się , zdobywaniu informacji oraz 
w nawiązywaniu kontaktów. W dużej mierze wpływa 
na tempo i zakres jego rozwoju. Prawidłowo rozwinięta mowa ustna stanowi podstawę nauki czytania i pisania. Jest więc jednym z warunków odnoszenia przez dziecko sukcesów w nauce szkolnej.

 

Kilka słów o rozwoju mowy.

Mowa właściwa pojawia się po okresie melodii ( 0-1 r ż.) dzieli się na dwa etapy: początkowy – etap wyrazu (ok.1-2r.ż) i kolejny- etap zdania( 2-3r.ż.). Prawidłowo rozwijające się dziecko w ciągu 2. i 3. r.ż. staje się istotą mówiącą, która potrafi komunikować się z ludźmi za pomocą mowy dźwiękowej . Mowa ta nie jest jednak jeszcze doskonała, niektóre dźwięki(głoski) dziecko nadal wypowiada niedokładnie, zniekształca je, zastępuje innymi lub je opuszcza ( okres swoistej mowy dziecięcej-3-7 r.ż.).

Wszystkie wymienione nieprawidłowości powinny ustąpić 
w 5-6 roku życia przed pójściem dziecka do szkoły.
Niestety rozwój mowy nie zawsze przebiega równomiernie i zgodnie ze wskaźnikami z podręczników logopedycznych. Zdarza się, że dziecko z trudem wypowiada pojedyncze słowa, gdy powinno już mówić zdaniami, nie realizuje dźwięków ( głosek), którymi już dawno posługują się jego rówieśnicy. Zwykle jest to wynikiem opóźnienia rozwoju niektórych funkcji organizmu lub niedojrzałości narządów artykulacyjnych. Bywa też, że mowa pojawia się później w związku z ogólnym opóźnieniem rozwoju.

Często trudności w mówieniu wiążą się z opóźnieniem w rozwoju intelektualnym. Wszystkim tym dzieciom, bez względu na to jaka jest przyczyna ich trudności, można pomóc. Likwidując całkowicie wady lub poprawiając wyrazistość ich mowy, bogacąc słownik i rozwijając ich rozumienie mowy. Każde dziecko bez względu na swoje możliwości intelektualne powinno otrzymać wsparcie logopedyczne nie tylko od specjalistów – logopedów, nauczycieli, ale także od swych opiekunów
 i rodziców. Dlatego też rodzice, opiekunowie przygotowałam Wam pomoc , którą można wykorzystać do ćwiczeń z dziećmi 
w domu.

 

Rady

Rodzicu:

  • Rozmawiaj często ze swoim dzieckiem.
  • Nie mów za dziecko. Kiedy nie może czegoś powiedzieć, pomóż mu ( podrzuć słówko, zdanie), ale też nie wymuszaj na nim tego, nie ponaglaj.
  • Czytaj mu bajki, opowiadajcie je wspólnie.
  • Używaj poprawnej polszczyzny, nie spieszczaj, nie mów jak dziecko
  • Wykonuj proste ćwiczenia narządów artykulacyjnych, np. przy codziennych czynnościach (np. mycie się, zabawa).
  • Baw się z dzieckiem, w czasie zabawy naśladuj różne odgłosy przyrody, techniki, zadawaj pytania, opisuj ludzi, przedmioty, opowiadaj różne historie.
  • Zachęć do „ pracy logopedycznej” rodzeństwo dziecka.
  • Rozwijaj słuch dziecka.
  • Pracuj nad oddechem dziecka

 

Czytaj także:

Poradnik Logopedyczny dla rodziców cz. II

Poradnik Logopedyczny dla rodziców cz. III

Ten wpis został opublikowany w kategorii Logopedia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.