Poradnik Logopedyczny dla rodziców cz. III

Materiały zebrała i opracowała:
mgr Katarzyna Kowaluk – nauczyciel, logopeda
w SOSW w Wąsoszu

III. Zestaw dźwięków pomocniczych do ćwiczeń artykulacyjnych

Proponuję zestaw zabawnych dźwięków, które można wykorzystać w zabawie z dziećmi. Dźwięki te odnoszą się 
do głosek, które najczęściej ulegają zaburzeniom.

Przed każdym zestawem dźwięków podany będzie literowy odpowiednik głoski.

 

g

gęsi:gę,gę; indyk: gul ,gul; gołąg: gruchu, gruchu; małe dziecko mówi: gu,gu ga,ga; na niby płukać gardło

 

gi

łaskotanie: gili,gili,

 

k

kogut: kukuryku; kukułka: kuku, kuku: świnka: kwi,kwi; kura:ko,ko,ko; kotko dak; kaczka: kwa, kwa; wrona: kra,kra; koń: klip,klip,

ki

kogut: kiki riki; zając:kic, kic; kotek:kici kici,

z

komar: zzzz, bąk: bzyk, bzum; pszczoła:bzum, bzum,; piłowanie: z z z,

 

s

wąż: sss; zdjęcie: pstry; cisza: psst; straszymy kota: kss, kss; parowanie: pss, pss; powietrze z balonu: psssssssssss; skrzypienie drzwi: skrzyp,

 

dz

dzwonek: dzyń, dzyń; piłowanie:dzy, dzy,dzy,

 

c

zegar: cyk, cyk; grzeczne dziecko: cacy, cacy; upadek:pac, pac; zając:kic,kic; czyścimy buty: pucu, pucu; świerszcz; cyt, cyt,

 

ż

pędzi samochód: żżżżż.

 

sz

szumi wiatr: szszsz…; słychać buty dziadka: szur, szur; jedzie pociąg:szu, szu,, sz, sz ,sz; przepędzomy mysz:a kysz; pociąg zatrzymuje się: usz, usz,

 

warkot silnika:dżu, dżu, dży,dży,

 

cz

koń :człapu, człap; pociąg: czu, czu, cz, cz; taniec latynowski: cza, cza; myszka ucieka: czmych,

 

r

rtaktir:pyr,pyr; motor: brr; samochód: wrr; samochód rusza: tryn, tryn, dryn, dryn; śpiewa ptak: trl, trl; wrona: kra, kra;woźnica zatrzymuje konia: prrr;dzieci śpiewają: tralala; żaba: rechu, rech; odlot ptaków:frrr; kogut: kukuryku,

Ten wpis został opublikowany w kategorii Logopedia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.