Doświadczanie świata

Obecnie nasz Ośrodek prowadzi akcje mające na celu pozyskanie środków na uruchomienie w naszej szkole „Sali Doświadczania Świata”. Co to takiego?

Otóż Sala Doświadczania Świata to przestrzeń, w której osoby o zaburzonej integracji zmysłowo-ruchowej, mogą czuć się bezpieczne i zrelaksowane a jednocześnie są tam silnie stymulowane na poziomie sensorycznym.

To wszystko zawdzięcza się przemyślanemu wyposaźeniu sali w przytłumione światło, muzykę relaksacyjną dającą poczucie ciepła i bezpieczeństwa. Na ścianie wyświetlane są z projektora kolory. Całość dopełniają kurtyny-wodospady światłowodów, przyciągający wzrok rozgwieżdżony sufit, suchy basen z kuleczkami, podwieszane huśtawki i łóżko wodne, materiały o róźnej fakturze. Słuch i wzrok reagują na tablice świetlno-dźwiękową z funkcją odtwarzania głosu i mikrofonem.  

W Sali Doświadczania Świata dziecko nie ma konkretnych zadań do wykonania. Ono samo wybiera, co w danym momencie potrzebuje, a terapeuci, podążają za nim, dostarczając konkretnych bodźców.

Brak zadaniowości i bierne odbieranie bodżców są celem samym w sobie, przynoszącym efekty zaówno terapeutyczne jak i pedagogiczne. W jaki sposób?

Dziecko samodzielnie wybiera bodżce i poddaje się im w atmosferze relaksacji. A to sprawia, źe dziecko jest odprężone – poprawia się też jego koncentracja i poczucie bezpieczeństwa.

Na zajęciach dzieci nie uczą się źadnej umiejętności. Naciskł kładzie się natomiast na rozwijanie reakcji adaptacyjnych.

Terapeuci sprawdzają w jakich obszarach rozwojowych dziecko ma problemy i w tym bezpiecznym wykreowanym środowisku pracują nad tymi dysfunkcjami, przekonując dziecko do przekraczania granic, których wcześniej tak bardzo broniło.

Sale Doświadczania Świata są szczególnie polecane dla: niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo, osób z autyzmem, dzieci z trudnościami szkolnymi, dzieci przejawiających problemy wychowawcze, osób z uszkodzeniem wzroku i słuchu. Pobyt w takich salach daje im odprężenie, pobudza kreatywność, poprawia koncentrację, zmniejsza zmęczenie i wyczerpanie, redukuje zachowania niepoźądane. A to wszystko przyczynia się do tego, iź korzystający z tych sal otwierają się emocjonalnie, co korzystnie wpływa na ich komunikację z otoczeniem.

 

Zwracamy się zatem z prośbą, do wszystkich ludzi dobrej woli o pomoc w zrealizowaniu niniejszego pomysłu w tutejszym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym. Wspierając nasze DOLNOŚLĄSKIE STOWARZYSZENIE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ „ISKIERKA” – pomożesz dzieciom poznawać świat.

      

Mariusz Wyrostkiewicz

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.