Czas obowiązywania nauczania w formie zdalnej przedłuża się. Taka forma nauki wiąże się z koniecznością długotrwałego przebywania dziecka w pozycji siedzące, przed monitorem komputera, dodatkowo nadal jesteśmy zmuszeni przestrzegać zasad izolacji co znacznie zmniejsza czas, jaki spędzamy na świeżym powietrzu w ruchu.
Nie zapominajmy, że do efektywnej nauki dziecko potrzebuje przerw.
Badania wykazują, że koncentracja jest efektywna w określonych przedziałach czasowych, w zależności od wieku dziecka.
Wiek dziecka czas koncentracji uwagi
2-4 lata ok 5-15 min
5-7 lat ok 15-25 min
8-10 lat ok 25-35 min
11-13 lat ok 35-45 min
14-16 lat ok 45-55 min
Przerwą w nauce nie może jednak być włączenie ulubionej gry lub obejrzenie bajki / filmu. Najszybciej dziecko wypocznie i będzie gotowe do kolejnej dawki nauki jeśli czas spędzi w ruchu. Każda forma ruchu, jak najbardziej też taka, którą można zapewnić bez wychodzenia z domu, dostarcza nam stymulacji przedsionkowej, która z kolei niejako w reakcji zwrotnej doskonali funkcje percepcyjne dziecka ( wzrokowe, słuchowe), poprawi napięcie mięśniowe, reguluje stan pobudzenia.
Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmu, który świetnie przybliża to zagadnienie.
Bardzo istotna jest regulacyjna funkcja stymulacji przedsionkowej ( czyli aktywności ruchowych), odpowiednia forma ruchu może poprawić koncentrację dziecka nadpobudliwego, a także pobudzić do aktywności dziecko, które jest zniechęcone, bierne. Wystarczy obserwować jak różne zabawy wpływają na dziecko i proponować te, które w danej chwili będą potrzebne. Zazwyczaj spokojny jednostajny ruch ( np. huśtanie , kołysanie,) uspokajają, a zabawy bardziej energetyczne ( podskoki, aktywności, których dopiero się uczymy – wykonujemy je po raz pierwszy) pobudzają układ nerwowy. Dzieci, które maja problemy z integracją sensoryczną, reagują czasem odmiennie, a nawet ich reakcje są różne w zależności od dnia, samopoczucia, ilości bodźców, z jakimi w tym dniu się zetknęły. Do tego żeby dostarczyć podstawowej stymulacji przedsionkowe, nie jest konieczny wyszukany sprzęt. Wiele pożytecznych, rozwijających zbaw można wykonać bez sprzętu, lub używając przedmiotów, które są w domu.
Oto propozycje takich ćwiczeń
- Stymulacja przedsionkowa, obustronna koordynacja
- Kołyski na plecach: przód-tył, na boki
- Kołyski na brzuchu
- Turlanie się
- Podskoki: obunóż, na jednej nodze, przeskoki z nogi na nogę, skakanie wokół własnej osi
- W siadzie obroty wokół własnej osi
- Przyjmowanie i utrzymywanie pozycji „bocian”, „jaskółka”
- Chodzenie wzdłuż rozłożonej linii, chodzenie stopa za stopą ( w przód i w tył)
- W leżeniu na plecach robienie orła „na śniegu”, to samo zadanie w pozycji „ na brzuchu”
- „Pajace”
- „walki kogutów”
- tory przeszkód ( można zrobić tunel z ustawionych w rzędzie krzeseł pod którym trzeba się przeturlać, można wykorzystać duże pudła kartonowe)
- Przekraczanie linii środkowej ciała
- Chodzenie krzyżując nogi
- „Samolot” – siad w rozkroku, dotykanie ręką przeciwnej stopy
- Zabawa z przyczepianiem i zdejmowaniem spinaczy pościelowych do ubrania w okolicy różnych stawów; przyczepia i zdejmuje przeciwną ręką( z prawej nogi zdejmuje lewą ręką itd.)
- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po lewej stronie ciała na prawo i odwrotnie
- W pozycji stojącej krążenia ramion, ręce krzyżują się
- ćwiczenia w których prawa ręka dotyka lewego ucha, ramienia, łokcia, kolana i odwrotnie
- Planowanie ruchu
- Naśladowanie sposobu przemieszczania się zwierząt ( zając, żaba, niedźwiedź, pies itd.)
- Rytmy – wyklaskiwanie, uderzanie o uda, tupanie ( naśladowanie zabawy w parze z inną osobą)
- Podrzucanie i łapanie piłeczki/woreczka ( podrzut klaśnięcie, przerzucenie z ręki do ręki itp.; w różnych pozycjach)
- Podskoki, chodzenie po wyznaczonych polach ( według określonej sekwencji np.: według kolorów, numerów)
https://www.facebook.com/noorabidahsaad/videos/10217651371058104/
- Ćwiczenia poprawiające poziom grafomotoryczny
- Krążenia ramion (5x małe kółko, 5x średnie, 5x duże)
- Mocne zaciskanie dłoni ( 10 razy ścisnąć, rozluźnić – kciuk na zewnątrz)
- Pływanie na „sucho” ( ruchy jak w kraulu, jak na grzbiecie, jak w żabce)
- rysowanie „ leniwej ósemki” – rysujemy zawsze od środka w kierunku lewego górnego rogu. Dziecko może rysować po linii wzorcowej. Może prowadzić auto po trasie w kształcie leniwej ósemki, można rysować ósemkę w powietrzu prze sobą pamiętając o wyśrodkowaniu tzn środek ósemki jest na wysokości nosa
- Ćwiczenia uzupełniające
- Taczki
- „spacery palcami po stole”
- unoszenie palców – ręce na stole, uniesienie jednocześnie tych samych palców w obu dłoniach
- zabawy spinaczami do pościeli ( np.: przypinanie ich do metalowej puszki a później odpinanie w różnej kolejności według kolorów, co druga itp.)
- zabawa piłeczką do tenisa stołowego i gumową gruszką: dmuchanie gruszką gumową na piłeczkę i skierowanie jej do wyznaczonego celu
- zabawy kukiełkami, pacynkami
- Ćwiczenia płynnego wodzenia wzrokiem
- Przesuwanie przed oczami dziecka obiektu ( np.: ołówka z nasadką) w odległości ok. 40 cm od oczu, po łuku ok. 180 stopni, ćwiczenie można powtarzać kilka razy dziennie po około 1 minucie.
Ruch oczu powinien być płynny, głowa nieruchoma.
Podczas wszelkich zajęć w pozycji siedzącej na krześle dziecko musi mieć stopy wygodnie podparte ( kąt ugięcia nóg w kolanach i stawie skokowym blisko 90 stopni), dobrze gdyby siedzisko krzesła było miękkie i sprężynujące.
Terapeuta integracji sensorycznej
Urszula Kwaśnica-Zielińska