Czas obowiązywania nauczania w formie zdalnej przedłuża się. Taka forma nauki wiąże się z koniecznością długotrwałego przebywania dziecka w pozycji siedzące, przed monitorem komputera, dodatkowo nadal jesteśmy zmuszeni przestrzegać zasad izolacji co znacznie zmniejsza czas, jaki spędzamy na świeżym powietrzu w ruchu.
play youtube,
play youtube,
xvideos,
xhamster,
xvideos,
xporn,
hentai,
xnxx,
sex việt,
Capital one.com,
Hentai haven,
henti,
Tamaño hoja carta,
sex viet,
Petro yuan,
xinh,
Translate to irish gaelic,
youpor,
jav Sex,
porn,
Nie zapominajmy, że do efektywnej nauki dziecko potrzebuje przerw.
Badania wykazują, że koncentracja jest efektywna w określonych przedziałach czasowych, w zależności od wieku dziecka.
Wiek dziecka czas koncentracji uwagi
2-4 lata ok 5-15 min
5-7 lat ok 15-25 min
8-10 lat ok 25-35 min
11-13 lat ok 35-45 min
14-16 lat ok 45-55 min
Przerwą w nauce nie może jednak być włączenie ulubionej gry lub obejrzenie bajki / filmu. Najszybciej dziecko wypocznie i będzie gotowe do kolejnej dawki nauki jeśli czas spędzi w ruchu. Każda forma ruchu, jak najbardziej też taka, którą można zapewnić bez wychodzenia z domu, dostarcza nam stymulacji przedsionkowej, która z kolei niejako w reakcji zwrotnej doskonali funkcje percepcyjne dziecka ( wzrokowe, słuchowe), poprawi napięcie mięśniowe, reguluje stan pobudzenia.
Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmu, który świetnie przybliża to zagadnienie.
Bardzo istotna jest regulacyjna funkcja stymulacji przedsionkowej ( czyli aktywności ruchowych), odpowiednia forma ruchu może poprawić koncentrację dziecka nadpobudliwego, a także pobudzić do aktywności dziecko, które jest zniechęcone, bierne. Wystarczy obserwować jak różne zabawy wpływają na dziecko i proponować te, które w danej chwili będą potrzebne. Zazwyczaj spokojny jednostajny ruch ( np. huśtanie , kołysanie,) uspokajają, a zabawy bardziej energetyczne ( podskoki, aktywności, których dopiero się uczymy – wykonujemy je po raz pierwszy) pobudzają układ nerwowy. Dzieci, które maja problemy z integracją sensoryczną, reagują czasem odmiennie, a nawet ich reakcje są różne w zależności od dnia, samopoczucia, ilości bodźców, z jakimi w tym dniu się zetknęły. Do tego żeby dostarczyć podstawowej stymulacji przedsionkowe, nie jest konieczny wyszukany sprzęt. Wiele pożytecznych, rozwijających zbaw można wykonać bez sprzętu, lub używając przedmiotów, które są w domu.
Oto propozycje takich ćwiczeń
- Stymulacja przedsionkowa, obustronna koordynacja
- Kołyski na plecach: przód-tył, na boki
- Kołyski na brzuchu
- Turlanie się
- Podskoki: obunóż, na jednej nodze, przeskoki z nogi na nogę, skakanie wokół własnej osi
- W siadzie obroty wokół własnej osi
- Przyjmowanie i utrzymywanie pozycji „bocian”, „jaskółka”
- Chodzenie wzdłuż rozłożonej linii, chodzenie stopa za stopą ( w przód i w tył)
- W leżeniu na plecach robienie orła „na śniegu”, to samo zadanie w pozycji „ na brzuchu”
- „Pajace”
- „walki kogutów”
- tory przeszkód ( można zrobić tunel z ustawionych w rzędzie krzeseł pod którym trzeba się przeturlać, można wykorzystać duże pudła kartonowe)
- Przekraczanie linii środkowej ciała
- Chodzenie krzyżując nogi
- „Samolot” – siad w rozkroku, dotykanie ręką przeciwnej stopy
- Zabawa z przyczepianiem i zdejmowaniem spinaczy pościelowych do ubrania w okolicy różnych stawów; przyczepia i zdejmuje przeciwną ręką( z prawej nogi zdejmuje lewą ręką itd.)
- W leżeniu na plecach przekładanie przedmiotów leżących po lewej stronie ciała na prawo i odwrotnie
- W pozycji stojącej krążenia ramion, ręce krzyżują się
- ćwiczenia w których prawa ręka dotyka lewego ucha, ramienia, łokcia, kolana i odwrotnie
- Planowanie ruchu
- Naśladowanie sposobu przemieszczania się zwierząt ( zając, żaba, niedźwiedź, pies itd.)
- Rytmy – wyklaskiwanie, uderzanie o uda, tupanie ( naśladowanie zabawy w parze z inną osobą)
- Podrzucanie i łapanie piłeczki/woreczka ( podrzut klaśnięcie, przerzucenie z ręki do ręki itp.; w różnych pozycjach)
- Podskoki, chodzenie po wyznaczonych polach ( według określonej sekwencji np.: według kolorów, numerów)
https://www.facebook.com/noorabidahsaad/videos/10217651371058104/
- Ćwiczenia poprawiające poziom grafomotoryczny
- Krążenia ramion (5x małe kółko, 5x średnie, 5x duże)
- Mocne zaciskanie dłoni ( 10 razy ścisnąć, rozluźnić – kciuk na zewnątrz)
- Pływanie na „sucho” ( ruchy jak w kraulu, jak na grzbiecie, jak w żabce)
- rysowanie „ leniwej ósemki” – rysujemy zawsze od środka w kierunku lewego górnego rogu. Dziecko może rysować po linii wzorcowej. Może prowadzić auto po trasie w kształcie leniwej ósemki, można rysować ósemkę w powietrzu prze sobą pamiętając o wyśrodkowaniu tzn środek ósemki jest na wysokości nosa
- Ćwiczenia uzupełniające
- Taczki
- „spacery palcami po stole”
- unoszenie palców – ręce na stole, uniesienie jednocześnie tych samych palców w obu dłoniach
- zabawy spinaczami do pościeli ( np.: przypinanie ich do metalowej puszki a później odpinanie w różnej kolejności według kolorów, co druga itp.)
- zabawa piłeczką do tenisa stołowego i gumową gruszką: dmuchanie gruszką gumową na piłeczkę i skierowanie jej do wyznaczonego celu
- zabawy kukiełkami, pacynkami
- Ćwiczenia płynnego wodzenia wzrokiem
- Przesuwanie przed oczami dziecka obiektu ( np.: ołówka z nasadką) w odległości ok. 40 cm od oczu, po łuku ok. 180 stopni, ćwiczenie można powtarzać kilka razy dziennie po około 1 minucie.
Ruch oczu powinien być płynny, głowa nieruchoma.
Podczas wszelkich zajęć w pozycji siedzącej na krześle dziecko musi mieć stopy wygodnie podparte ( kąt ugięcia nóg w kolanach i stawie skokowym blisko 90 stopni), dobrze gdyby siedzisko krzesła było miękkie i sprężynujące.
Terapeuta integracji sensorycznej
Urszula Kwaśnica-Zielińska