Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone corocznie
21 lutego. Ustanowione zostało przez UNESCO w 1999 roku, by podkreślić różnorodność językową świata, a także zwracać uwagę na języki zagrożone i powoli ginące. Święto
to ma przypomnieć, że chroniąc język ojczysty, dbamy również o tożsamość kulturową.
W tym roku z powodu pandemii, obchody święta w SOSW w Wąsoszu miały inną formę niż w poprzednich latach. Zajęcia tematyczne przeprowadzono we wszystkich klasach, dostosowując przekaz i zadania do możliwości intelektualnych uczniów.
Wszyscy uczniowie mieli okazję zapoznać się z prezentacją multimedialną, która zawierała podstawowe informacje dotyczące święta oraz poprawności językowej wyrazów, które niekiedy sprawiają nam problemy.
W ramach lekcji dzieciom i młodzieży wskazano najczęstsze błędy popełniane podczas mówienia i pisania oraz podano poprawne wersje wyrazów i zdań. Starsi uczniowie mogli sprawdzić się, korygując niepoprawne wyznania miłosne bohatera Krótkiej historii o braku miłości Moniki Gawerek.
Prezentacja ilustrująca tekst i materiały ćwiczeniowe zostały zaproponowane na forum grupy współpracy nauczycieli – Jak wykorzystać TIK w edukacji?, która powstała na jednym z serwisów społecznościowych w czasie pandemii.
Młodsi uczniowie i uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ilustrowali obrazkami fragment poematu Juliusza Słowackiego zaczynający się od słów: “Chodzi mi o to, aby język giętki/ Powiedział wszystko, co pomyśli głowa”, wykonali też plakat poświęcony językowi polskiemu. Aby sprawdzić giętkość języków, uczniowie zmierzyli się z polskimi łamaczami języka, typu: Czarna krowa w kropki bordo…
Uczniowie samodzielnie wykonali również zakładki do książek upamiętniające święto języka i utrwalające poprawną pisownię/wymowę trudnych wyrazów. Zakładki mają być zachętą do czytania książek i posługiwania się pięknym językiem ojczystym, dlatego zostały rozdane dzieciom i dorosłym.
Obchody święta przygotowały pp. Elżbieta Kochańczyk i Katarzyna Kowaluk