Mój język ojczysty

Z niewielkim opóźnieniem przyłączyliśmy się do obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Nasze celebrowanie tego święta  rozciągnęło się na dwa ostatnie tygodnie, ale  będziemy próbować, by robić to cały rok. Postaramy się, by wyrazy i wyrażenia: wziąć, wszedłem, tę książkę, włączyć, kupować zagościły w naszym słowniku na stałe.

             Z językiem polskim zmierzyli się… Nie,  raczej zaprzyjaźnili się wszyscy wychowankowie  naszego Ośrodka od najmłodszych przedszkolaków i uczniów szkoły podstawowej, po najstarszych uczniów ze szkoły branżowej, a także nauczycieli. Oczywiście każdy mierzył się z wiedzą i umiejętnościami dostosowanymi do jego  poziomu i możliwości.

Najmłodsze dzieci wysłuchały Opowieści z babcinego podwórka i dowiedziały się skąd wzięły się nazwy: biedronka – boża krówka, poziomka, następnie swoje wrażenia przeniosły na rysunki, rozszyfrowywały polskie słowa, śpiewały piosenki.

Starsi uczniowie zmierzyli się z wyzwaniami, które postawił przed nimi spot kampanii Ojczysty- dodaj do ulubionych.

Ich bystre oczy musiały  wypatrzyć wszystkie wyrazy i wyrażenia pojawiające się  w filmiku. Następne wyzwanie wiązało się z „przetłumaczeniem” na współczesny język polski dawnych wyrazów ze spotu. W kolejnym wyzwaniu uczniowie byli ekspertami, którzy sprawdzali, czy nauczyciele rozumieją ich język. Kim jest boomer? Co znaczy prankować? I, czy każdy z nas może powiedzieć teraz: essa? Cóż, doszło do porozumienia między pokoleniami, ale nie było łatwo!

        W przerwach między wyzwaniami doskonalone były praktyczne umiejętności językowe- uczniowie tworzyli  językowy wąż, w którym wyrazy były połączone głoskami, wyszukiwali skojarzeń do wyrazów (większość z nich, o dziwo, związana była z wakacjami), tworzyli wyrazy z wyrazu – tasiemca.

        Oczywiście było też nieco teorii. W prezentacjach pojawiły się wiadomości odnoszące się do historii i idei święta,  poprawne były formy wyrazów sprawiających trudności Polakom, hasła rówieśników mobilizujące do promowania języka polskiego przez lekturę książek, piękne mówienie i pisanie. Wielu zdziwiło się, że przecinek w zdaniu ma bardzo ważne znaczenie, może nawet uratować komuś życie!

Lekcje otwarte języka ojczystego przygotowały pp. Elżbieta Kochańczyk, Katarzyna Kowaluk, Emilia Wawrzyniak

Ten wpis został opublikowany w kategorii Aktualności. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.