Celem innowacji „Zakodowane jesienne zabawy logopedyczne” jest kształtowanie prawidłowej mowy uczniów pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fonetycznym, leksykalnym, usuwanie wad i zaburzeń mowy, podwyższanie możliwości komunikacyjnych oraz propagowanie nauki programowania.
Adresatem innowacji są uczniowie szkoły podstawowej SOSW w Wąsoszu, uczestniczący w zajęciach logopedycznych.
Logopedyczne ćwiczenia, zawierające różnorodne elementy kodowania, realizowane są właśnie podczas rewalidacyjnych zajęć logopedycznych.
Tematyka obejmuje korektę głosek dentalizowanych, głosek [r], [l], [k], [g], ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, słuchu fonematycznego oraz usprawnianie motoryki artykulatorów.
Ćwiczenia realizowane są głównie w formie gier, zabaw, zawierających elementy kodowania.
Merytoryczny dobór materiału ćwiczeniowego opiera się na wcześniejszej diagnozie możliwości realizacyjnych oraz poznawczych uczestników zajęć.
Podstawowymi elementami zajęć są:
– ćwiczenia sprawności narządów artykulacyjnych
– ćwiczenia oddechowe i fonacyjne
– ćwiczenia w rozumieniu i nadawaniu mowy (tu także ćwiczenia artykulacyjne)
– ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Innowacja realizowana jest w I półroczu roku szkolnego 2020/2021.
Liliana Barwińska