Poradnik Logopedyczny dla rodziców cz. II

Materiały zebrała i opracowała:
mgr Katarzyna Kowaluk – nauczyciel, logopeda
w SOSW w Wąsoszu

 

II. Ćwiczenia  słuchu, oddychania
 i narządów artykulacyjnych

 

Oto przykłady prostych ćwiczeń słuchu, oddychania
 i narządów artykulacyjnych.
Rodzicu proszę wykorzystuj je!!!

Ćwiczenia usprawniające słuch:

  • rozpoznawanie różnych odgłosów, naśladowanie odgłosów przyrody, ludzi, zwierząt, rozpoznawanie kolegów po głosie
  • wskazywanie kierunku źródła dźwięku, wystukiwanie rytmów na bębenku, garnkach itp.

 

Ćwiczenia oddechowe, oddechowo – emisyjne:

  • dmuchanie na różne przedmioty, np. watki, papierki, wiatraki, gaszenie świec, puszczanie baniek mydlanych,
  • melodyjne wyśpiewywanie samogłosek, samogłosek grupami, np. ao, aoy, aoue,eo, io, itp.,
  • ćwiczenia oddechowe „ w parterze”- dziecko leży
 na plecach, nogi wyprostowane, ręce wzdłuż ciała. 
Na brzuchu leży maskotka. Huśtamy zabawkę – powolny, długi wdech nosem, zachęcamy dziecko, by nabrało powietrza aż do brzucha( mówimy, że robimy z brzucha balon), maskotka powinna się nieco unieść, wydech ustami- powolny.

 

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:

 

Język:

  • wysuwanie języka z jamy ustnej w linii prostej jak najdalej, chowanie języka jak najgłębiej,
  • przesuwanie języka po zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni górnych i dolnych zębów, oblizywanie czubkiem języka szeroko otwartych ust,
  • liczenie zębów tj. dotykanie czubkiem języka pojedynczych zębów,
  • przeciskanie języka przez „zamknięte zęby”, ostrzenie czubka języka o siekacze, żucie języka,
  • przesuwanie języka po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej,
  • dotykanie czubkiem języka kącików ust.

 

Wargi:

  • „ głupie minki” –np. zdziwienie, strach,, radości, podziw
  • cmokanie, gwizdanie, parskanie,
  • przesuwanie na boki ściągniętych w dzióbek ust,
  • wciąganie powietrza ściągniętymi ustami,
  • ssanie górnej, dolnej wargi,
  • mocne cofanie kącików ust.

 

Policzki:

  • nadymać policzki, przesuwać powietrze z jednej policzka do drugiego,
  • wciągnąć policzki, wypychać językiem.

 

Podniebienie miękkie( „ sufit” w buzi) , żuchwa

  • opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki,
  • przesuwanie żuchwy w lewą, prawą stronę,
  • przesuwanie żuchwy ku przodowi, cofanie,
  • wyraziste ziewanie,
  • głębokie oddychanie tj. wciąganie powietrza nosem, wypuszczanie ustami, przy czym usta są szeroko otwarte,
  • oddychanie tylko przez nos, oddychanie tylko przez usta
  • naśladowanie kaszlu, płukanie gardła, połykania itp.

 

Czytaj także:

Poradnik Logopedyczny dla rodziców cz. III

Ten wpis został opublikowany w kategorii Logopedia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.