Materiały zebrała i opracowała:
mgr Katarzyna Kowaluk – nauczyciel, logopeda
w SOSW w Wąsoszu
II. Ćwiczenia słuchu, oddychania
i narządów artykulacyjnych
Oto przykłady prostych ćwiczeń słuchu, oddychania
i narządów artykulacyjnych.
Rodzicu proszę wykorzystuj je!!!
Ćwiczenia usprawniające słuch:
- rozpoznawanie różnych odgłosów, naśladowanie odgłosów przyrody, ludzi, zwierząt, rozpoznawanie kolegów po głosie
- wskazywanie kierunku źródła dźwięku, wystukiwanie rytmów na bębenku, garnkach itp.
Ćwiczenia oddechowe, oddechowo – emisyjne:
- dmuchanie na różne przedmioty, np. watki, papierki, wiatraki, gaszenie świec, puszczanie baniek mydlanych,
- melodyjne wyśpiewywanie samogłosek, samogłosek grupami, np. ao, aoy, aoue,eo, io, itp.,
- ćwiczenia oddechowe „ w parterze”- dziecko leży na plecach, nogi wyprostowane, ręce wzdłuż ciała. Na brzuchu leży maskotka. Huśtamy zabawkę – powolny, długi wdech nosem, zachęcamy dziecko, by nabrało powietrza aż do brzucha( mówimy, że robimy z brzucha balon), maskotka powinna się nieco unieść, wydech ustami- powolny.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:
Język:
- wysuwanie języka z jamy ustnej w linii prostej jak najdalej, chowanie języka jak najgłębiej,
- przesuwanie języka po zewnętrznej i wewnętrznej powierzchni górnych i dolnych zębów, oblizywanie czubkiem języka szeroko otwartych ust,
- liczenie zębów tj. dotykanie czubkiem języka pojedynczych zębów,
- przeciskanie języka przez „zamknięte zęby”, ostrzenie czubka języka o siekacze, żucie języka,
- przesuwanie języka po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej,
- dotykanie czubkiem języka kącików ust.
Wargi:
- „ głupie minki” –np. zdziwienie, strach,, radości, podziw
- cmokanie, gwizdanie, parskanie,
- przesuwanie na boki ściągniętych w dzióbek ust,
- wciąganie powietrza ściągniętymi ustami,
- ssanie górnej, dolnej wargi,
- mocne cofanie kącików ust.
Policzki:
- nadymać policzki, przesuwać powietrze z jednej policzka do drugiego,
- wciągnąć policzki, wypychać językiem.
Podniebienie miękkie( „ sufit” w buzi) , żuchwa
- opuszczanie i unoszenie dolnej szczęki,
- przesuwanie żuchwy w lewą, prawą stronę,
- przesuwanie żuchwy ku przodowi, cofanie,
- wyraziste ziewanie,
- głębokie oddychanie tj. wciąganie powietrza nosem, wypuszczanie ustami, przy czym usta są szeroko otwarte,
- oddychanie tylko przez nos, oddychanie tylko przez usta
- naśladowanie kaszlu, płukanie gardła, połykania itp.
Czytaj także: